Víkendové vzdelávanie detí v ČR č. 3 – Etický rozmer chovania v literárnych dielach realizmu 21.11. – 22.11. 2023 v rámci projektu Spoločenstvo vylúčených komunít, Erasmus +
Tejto akcie sa zúčastnilo pätnásť detí, ktoré vyrastajú v detskom domove a v rómskych rodinách zo sociokultúrne znevýhodneného prostredia V Ostrave.
Pred konaním víkendovej akcie sme deťom zadali 2 úlohy:
1) Aby si na internete vyhľadali informácie, čo je realizmus v literatúre a jeho prejavy?
2) Kto bol Charles Dickens, kedy žil a o čom je jeho literárne dielo Oliver?
Pri workshope sme zistené informácie detí vyhodnotili a literárna lektorka ďalšími znalosťami stretnutia obohatila.
V ďalšej časti sme reflektovali samotný príbeh Oliver a venovali sa etickým témam:
Krádež – prečo sa nemá kradnúť?
Klamstvo – dôsledky klamania v živote človeka a jeho dopad na vzájomné vzťahy.
Manipulácia a zneužívanie – ich konkrétna podoba a prejavy.
Chudoba a ťažké životné osudy ľudí.
Zmysel života a naplnenosť života.
Deti sa do všetkých aktivít aktívne zapájali a bolo poznať, že s jednotlivými témami majú značné životné skúsenosti. Často sme museli na jednotlivých príbehoch zo života uvádzať, prečo má človek eticky správne konať a nie opačne. Ako dobrá metóda sa ukázalo, ak deti hovorili o svojich skúsenostiach a príbehoch zo života.
Deti tiež absolovali kvíz o realizme v literatúre a diele Oliver. Tým u nich došlo k pomerne dobrému predporozumeniu témy, kým sme navštívili divadelný muzikál Oliver.
Na návštevu divadla sa deti veľmi tešili, u niektorých to tak bolo prvýkrát v živote. Po príchode do neznámeho prostredia a pri pohľade na sviatočné oblečenie návštevníkov divadla, bola poznať stúpajúcu nervozita detí.
Samotné predstavenie ich veľmi zaujalo napínavosťou deja, realistickým zachytením zlých vlastností hlavných postáv, zneužívaním detí ku krádežiam, korupciou a ďalším závadným etickým správaním. Príťažlivé a zrozumiteľnejšie pre nich boli témy tým, že väčšina hercov boli deti.
Po divadelnom, predstavení sme reflektovali návštevu muzikálu. Ohlasy boli veľmi priaznivé a emocionálne silné.
Celú túto víkendovú akciu možno hodnotiť pozitívne. Deti sa nenásilne zoznámili s literárnym dielom a jej prínosom pre človeka. Môžu si tak vytvárať dobrý vzťah k čítaniu a literatúre, pretože školský vzdelávací systém v nich tento priestor neotvára. Prenikli k podstatám správneho etického konania a dôsledkom tohto konania. Spoznali rôzne podoby medziľudských vzťahov. Zoznámili sa s biedou a ťažkými osudmi detí, môžu tak lepšie porozumieť svojim ťažkým životom, predovšetkým deti z detských domovov. Získali skúsenosť s divadelným prostredím a divadelným stvárnením literárneho diela v muzikálovej podobe.