Dňa 13. marca 2024 sa v priestoroch M Arény v Prešove, konala Záverečná konferencia k projektu Spoločenstvo vylúčených komunít, organizovaná Inovačným partnerským centrom (IPC) v Prešove. Toto podujatie nasledovalo po úspešnom Informačnom dni spojenom s workshopom na tému: Vzdelávanie a zamestnanosť marginalizovaných rómskych komunít, ktorý sa konal predchádzajúci deň, 12. marca 2024, v priestoroch IPC.
Záverečná konferencia bola zameraná na zhodnotenie a prezentáciu výsledkov a úspechov projektu „Spoločenstvo vylúčených komunít“. Projekt, ktorý sa zameral na inkluzívny prístup k inovatívnemu vzdelávaniu metodikou Montessori, dosiahol významné výsledky v oblasti podpory vzdelávania a zamestnanosti marginalizovaných skupín.
Konferenciu odštartoval príhovorom riaditeľ Inovačného partnerského centra, Jozef Šimko. Ako sám uviedol: „Cielená inovatívna podpora marginalizovaných rómskych komunít je kľúčová pre dosiahnutie inkluzívnej spoločnosti a udržateľného rozvoja. Projekty ako Spoločenstvo vylúčených komunít nám ukazujú, že prostredníctvom správnej metodológie a angažovanosti je možné dosiahnuť pozitívne zmeny v životoch ľudí. Je dôležité pokračovať v sociálnych inováciách, ktoré prinášajú výsledky, ak naozaj chceme vytvoriť lepšie a spravodlivejšie prostredie pre všetkých.“
Konferencie sa zúčastnili zástupcovia rôznych sektorov spoločnosti, vrátane zástupcov štátnej a verejnej správy, občianskych združení, neziskových organizácií, komunitných centier, ale aj základných a materských škôl. Prezentácie a diskusie sa venovali nielen dosiahnutým výsledkom, ale aj budúcim perspektívam a možnostiam trvalej podpory a rozvoja komunít.
Projekt „Spoločenstvo vylúčených komunít“ si získal významnú pozornosť nielen v rámci regionálnej komunity, ale aj na širšej úrovni. Jeho úspechy a postupy budú využité ako model pre ďalšie projekty zamerané na podporu a inklúziu marginalizovaných skupín.
Súčasťou konferencie bola aj prezentácia výstupov z Informačného dňa a workshopu, ktoré sa uskutočnili predchádzajúci deň. Tieto výstupy budú slúžiť ako dôležitý zdroj informácií pre ďalšie plánovanie a implementáciu opatrení na podporu vzdelávania a zamestnanosti marginalizovaných rómskych komunít.